معرفی قهوه کلمبیا

قهوه کلمبیا نوعی قهوه تک‌خاستگاه (single origin) است که در کلمبیا رشد می‌کند و به خاطر این که عربیکا فوق العاده‌ای را تولید می‌کنند، قیمت و تقاضای بیشتری در بازار دارند. از نظر میزان تولید، کلمبیا سومین کشور بزرگ تولید‌کننده قهوه بعد از برزیل و ویتنام است

قهوه کلمبیا، به خاطر طعم عالی و عطر بی‌نظیر آن معروف شده است. قهوه یکی از محصولات عالی و صادراتی کلمبیا است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این قهوه طعم و عطری ملایمی دارد که قهوه‌ نوش‌های حرفه‌ای را عاشق خود کرده است. اما سوال این‌جاست که قهوه کلمبیا چه تفاوتی با سایر قهوه‌‌ها دارد؟ آیا فقط عامل شرایط جغرافیایی باعث تمایز این قهوه می‌شود یا عوامل دیگری هم در این مساله دخیل هستند؟

در واقع، باید بگویم که ترکیبی از شرایط جغرافیایی، مثل شرایط آب و هوایی، روش کاشت و برداشت آن باعث شده است که دانه‌های قهوه کلمبیایی نسبت به سایر قهوه‌ها طعم ملایم اما خاص‌تر داشته باشد. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا این قهوه تا این حد در میان انواع قهوه‌ها دلبری می‌کند، پس حتما ادامه مطلب را بخوانید.

معرفی قهوه کلمبیا

قهوه کلمبیا نوعی قهوه تک‌خاستگاه (single origin) است که در کلمبیا رشد می‌کند و به خاطر این که عربیکا فوق العاده‌ای را تولید می‌کنند، قیمت و تقاضای بیشتری در بازار دارند. از نظر میزان تولید، کلمبیا سومین کشور بزرگ تولید‌کننده قهوه بعد از برزیل و ویتنام است اما از نظر طعم و کیفیت بی نظیر هستند. معمولا روی قهوه‌های کلمبیایی اورجینال، کلمات سوپرمو (Supremo و اکسکلوسو Excelso) نوشته شده است که به سایز دانه‌های قهوه اشاره دارد و به کیفیت قهوه و قابلیت ردیابی محل رشد آن در کلمبیا ارتباطی ندارد.


کلمات (سوپرمو Supremo و اکسکلوسو Excelso) روی بسته قهوه کلمبیا، اشاره به سایز دانه‌های قهوه دارد.

شرایط آب و هوایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر کیفیت و طعم بی‌نظیر این محصول تاثیر می‌گذارد اما تنها عامل تاثیرگذار نیست. روش کاشت و برداشت، از جمله سایر عوامل تاثیرگذار هستند. بهترین شرایط محیطی برای کشت قهوه، عبارتند از:

  • خاک آتشفشانی
  • ارتفاع از سطح دریا 1200 تا 1800 متری
  • دور از شرایط سرمازدگی
  • بارش حداقل 80 اینچ

خوشبختانه کلمبیا همه شرایط بالا را دارد و در بخش مرکزی کشور در منطقه‌ای به نام eje cafetero (به معنی چشم‌انداز فرهنگی قهوه) بیشترین قهوه صادراتی‌اش را تولید می‌کند. شهرهای کالداس، کویندیو، ریسارالدا و شمال وِیل کمربند قهوه کلمبیا به شمار می‌رود اما در انتیوکیا، کونْدینامارْکا، بویوکا و شمال تولیما هم دارای شرایط محیطی مشابهی هستند و کشت و زمان برداشت آن با منطقه کمربندی قهوه در کلمبیا مشابه است. البته قهوه در نقاط دیگری از کلمبیا هم رشد می‌کند.

برای مثال سییرا نوادا، کوه‌های پریجا؛ کاسانره، سان تَندِر، و شمال سان تَندِر هم که آب و هوایی شمالی‌تر و گرم‌تر دارد نیز به کاشت قهوه مشغول هستند، اما قهوه تولیدی در این مناطق اسیدیته پایین‌تری و تلخی بیشتری دارد. از طرف دیگر، در شهرهای جنوبی‌تر که در سطح بالاتری از دریا قرار دارند و به خط استوا نزدیک‌تر هستند، محصولات قهوه اسیدیته بالاتری دارند و طعم شیرین‌تری در قهوه حس می‌شود. شهرهای جنوبی تولیدکننده قهوه، شامل نارینو، کاوکا، هی یولا و جنوب تولیما می‌شود.

متوجه هستیم که توضیحات بالا برای شما شاید کمی ‌گیج کننده برسد، اما از آن‌چه در بالا گفتیم می‌توان این نتیجه را گرفت که مناطق زیادی از کلمبیا درگیر کاشت و تولید قهوه هستند و محصولات آن‌ها در بخش‌های متفاوت دارای طعم‌ها و مشخصات متفاوتی هستند.


شرایط آب و هوایی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر کیفیت و طعم بی‌نظیر دان قهوه کلمبیا تاثیر می‌گذارد.

مهم‌ترین ویژگی قهوه کلمبیا چیست؟

کلمبیا، بهترین شرایط جغرافیایی و آب و هوایی را برای تولید قهوه دارد، شاید به همین دلیل است که حدود 600.000 تولید کننده قهوه در این کشور وجود دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که این قهوه را خاص و بی‌نظیر می‌کند، این است که کلمبیا تنها گونه بوته‌ای عربیکا را پرورش می‌دهد که طعم ملایم‌تر و خاصی را تولید می‌کند. در کلمبیا، گیاه قهوه زیر سایه درختان موز و در یک آب و هوای گرمسیری رشد می‌کند.

عامل دیگری که این محصول را تبدیل به یک قهوه خاص می‌کند، همان موضوع نحوه برداشت است. در اکثر کشورها، برداشت در یک مرحله انجام می‌شود. بدین معنی که در یک مرحله، همه دانه‌های قهوه را برداشت می‌کنند. اما در کلمبیا، کشاورزان یک درخت را در طی یک ده روز بررسی می‌کند و تنها دانه‌های رسیده شده را برداشت می‌کند و برای رست و سایر مراحل آماده می‌کند. به همین دلیل است که برداشت قهوه در کلمبیا به شکل ماشینی انجام نمی‌شود، چرا که تشخیص میزان رسیده بودن دانه‌ها به عهده کشاورز و یک فعالیت انسانی است.

میزان ریزش باران در کلمبیا زیاد است و آب و هوای این کشور در هیچ زمانی از سال شرایط یخبندان و درجه دمایی پایین را تجربه نمی‌کند. خاک مناسب، ساختار کوهستانی، آب و هوای گرمسیری، میزان تابش مناسب آفتاب، بارش فراوان و دمای مناسب جهت کشت قهوه عواملی هستند که کیفیت آن را خاص و بی نظیر می‌کند.


قهوه کلمبیا، تنها گونه بوته‌ عربیکایی را پرورش می‌دهد که طعم ملایم‌تر و خاصی دارد.

جدول مشخصات قهوه کلمبیا

در زیر، برخی از مشخصات کلی این قهوه را به صورت خلاصه با هم می‌بینیم:

مشخصات قهوه تولید شده در کلمبیا
محل رشد کلمبیا
شرایط رشد در آب و هوای گرمسیری، تابش مناسب آفتاب، بارش فراوان، ساختار کوهستانی و…
طعم طعم ملایم با ته مزه‌های شکلاتی، میوه‌ای و…
نوع رست از رست روشن گرفته تا مدیوم و رست تیره
عربیکا یا روبوستا نزدیک به 100 درصد عربیکا
میزان کافئین میزان کافئین نسبتا پایینی دارد
اسیدیته اسیدیته بالا (pH: 5.2)

طعم قهوه کلمبیایی: طعم ملایم با ته مزه‌های شکلاتی و میوه‌ای.

خواص و مزایای قهوه کلمبیا

یکی از مهم‌ترین مزایای قهوه کلمبیا این است که سرشار از آنتی اکسیدان است و نوشیدن مداوم این قهوه به شما کمک می‌کند که بدن سالم‌تری داشته باشید و از ابتلا به انواع سرطان‌ها دور بمانید.

میزان کافئین پایین آن برای کسانی که بدن‌شان توانایی تحمل کافئین را ندارد مناسب است. میزان کافئین نسبتا پایین این نوع قهوه باعث می‌شود که نسبت به نوشیدن قهوه اعتیاد پیدا نکنید.

کلمبیا، قهوه 100% عربیکا تولید می‌کند. طرفداران قهوه ملایم عمدتا نوع عربیکا را می‌پسندند چون ته مزه شیرین‌تر و شکلاتی‌تر و میزان کافئین کم‌تری نسبت به ربوستا دارد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد